Українська література
Контрольні та самостійні роботи з української літератури
Конрольна робота 5 клас. Вступ. Міфи, легенди, перекази українців. Народні казки
Контрольна робота. 5 клас. Тарас Шевченко, Павло Тичина, Євген Гуцало
Контрольна робота. 5 клас.
Контрольна робота.5 клас
Контрольна робота.5 клас.
Контрольна робота 5 клас. Світ фантазії та мудрості. Історичне минуле нашого народу
Контрольна робота.5 клас.
Самостійна робота 5 клас. Міфи і легенди українців
Самостійна робота 5 клас. Літописні оповіді
Самостійна робота. 5 клас. Казка "Про правду і кривду"
Самостійна робота. 5 клас. Прислів'я, приказки
Контрольна робота. 5 клас. Тарас Шевченко, Павло Тичина, Євген Гуцало
Контрольна робота. 5 клас.
Контрольна робота.5 клас
Контрольна робота.5 клас.
Контрольна робота 5 клас. Світ фантазії та мудрості. Історичне минуле нашого народу
Контрольна робота.5 клас.
Самостійна робота 5 клас. Міфи і легенди українців
Самостійна робота 5 клас. Літописні оповіді
Самостійна робота. 5 клас. Казка "Про правду і кривду"
Самостійна робота. 5 клас. Прислів'я, приказки
Презентація до уроку літератури рідного краю " Поети із мого життя..." ( Олександрівщина)
https://naurok.com.ua/prezentaciya-poeti-z-mogo-zhittya-do-urokiv-literaturi-ridnogo-krayu-182859.html
https://naurok.com.ua/prezentaciya-poeti-z-mogo-zhittya-do-urokiv-literaturi-ridnogo-krayu-182859.html
https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-maysternist-psihologichnogo-analizu-vnutrishnogo-svitu-lyudini-v-etyudi-m-kocyubinskogo-cvit-yabluni-do-uroku-ukra-nsko-literaturi-v-10-klasi-139202.html
Презентація до уроку української літератури " Захар Беркут"
https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-zahar-berkut-do-uroku-ukra-nsko-literaturi-v-7-klasi-140011.html
https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-zahar-berkut-do-uroku-ukra-nsko-literaturi-v-7-klasi-140011.html
Літературні диктанти
за творчістю Олександра Довженка
11 клас
української мови і літератури
Красносільської ЗШ І-ІІІ ступенів
КЗ « Красносільське НВО»
УЛЬЯНИЧ В.Б.
Літературний диктант за кіноповістю
1. В якому селі народився Олександр Довженко? ( Село В'юнище ).
2. Як називається пісня, яку співає родина на початку кіноповісті
« Україна в огні» і в кінці? (Пісня «Ой піду я до роду гуляти» ).
3. Прізвище родини, про яку розповідається у творі? ( Запорожці).
4. Про кого йдеться: « Вона не була звичайною дівчиною . Вона була красива і чепурна. Бувало, після роботи, вечорами, вона,як птиця так співала на усе село, що і не снилося ні одній припудреній артистці з орденами»? ( Олеся).
5. Коханий Олесі у кіноповісті. ( Василь Кравченко).
6. Село, в якому відбуваються події. ( Тополівка).
7. Кому належить опис: « був він добрий кремезний юнак, одежа вся в пилу і поті. Здорові темні руки, патьоки на шиї і скронях, і зморшки на чолі також не по літах…» ( Василь).
8. Чим пахла Олеся? ( Любистком).
9. Скільки братів у Олесі? ( 5).
10. Які зміни відбулися у зовнішності Олесі в кінці твору?( Вона посивіла).
11. Звідки родом був Василь? ( З Кам'янця – Подільського).
12. Що пообіцяв Василь Олесі? (Що ніколи її не забуде і повернеться до Олесі).
ПАСПОРТ ТВОРУ
Рід літератури «Україна в огні»: епос. Жанр «Україна в огні»: кіноповість.
Герої «Україна в огні»: Лаврін Запорожець; його дружина Тетяна; п’ять синів: прикордонник Роман, артилерист Іван, чорноморець Савка, колгоспники Григорій і Трохим; донька Олеся; пасічник дід Демид; Христя — подруга Олесі; Василь Кравчина — танкіст, коханий Олесі; старий полковник німецької розвідки Ернст фон Крауз, його син — лейтенант Людвіг Крауз.
Наприкінці твору родина збирається знову. І хоча немає багатьох її представників, є надія, що дерево роду Запорожців не перерветься.
Проблематика «Україна в огні»: виховання молоді; незнання історії; відсутності національної гордості; батьків і дітей; війни і миру; зради; патріотизму; кохання і вірності; війни як загальнонаціональної трагедії.
Примітки: Кіноповість «Україна в огні» — один з найсильніших, найбільш вражаючих творів української літератури про трагедію народу в роки Другої світової війни та впродовж усієї своєї історії.
Літературний диктант
за кіноповістю « Зачарована Десна»
1.Чому діти боялися лазити у кущі смородини і бузини? ( Бо там було темно і діти боялися гадюки).
2. На кого був схожий дід? ( На Бога).
3. Як звали діда? ( дід Семен).
4. Чому мати ненавиділа діда? ( Бо вважала його чорнокнижником; за читання Псалтиря).
5. Що дід любив більш за все на світі? ( Сонце).
6. Який овоч любив малий Сашко? ( Моркву).
7. « Вона була малесенька й така прудка, і очі мала такі видющі й гострі, що сховатись од неї не могло ніщо в світі…» ( Баба Марусина).
9.Яка музика була наймиліша Сашкові? ( Клепання коси).
10. « Бачив я багато гарних людей, але такого, як батько не бачив. Одне, що в батька було некрасиве…» (Одяг).
11.Чому в давнину жінки не купались в Десні? ( Боялися змити здоров'я водою).
12. « Благословенна будь, моя дівице незаймана, що згадуючи тебе вже много літ, я завжди добрішав. Так багато дала ти мені подарунків на все життя. До кого звертається автор? ( До Десни).
ПАСПОРТ ТВОРУ
Рід літератури «Зачарована Десна»: епос.
Жанр «Зачарована Десна»: кіноповість («автобіографічне кінооповідання»),
Тема «Зачарована Десна»: спогади письменника про своє дитинство, про кровний зв’язок з народом і рідною землею.
Ідея «Зачарована Десна»: з’ясування основних факторів формування людської особистості, духовного джерела справжнього таланту, ролі праці в житті людини, оспівування краси природи, рідного краю, людей праці.
Сюжету як такого немає. Натомість є певна дво- плановість: основна сюжетна лінія — це новели про дитинство Сашка (його враження, захоплення довкіллям); другий план — ліричні відступи зрілого майстра (філософське осмислення художньої творчості, краси людської праці, природи, людини). Отож розповідь має двоплановий характер: перший план— це своєрідне поетичне відтворення світу у свідомості дитини; другий — філософські роздуми зрілої людини-митця про сенс людського буття, роль дитинства у формуванні особистості.
Композиція кіноповісті «Зачарована Десна» являє собою органічне поєднання ліричних і філософських роздумів літнього Довженка з романтичним, чистим поглядом малого Сашка. У творі можна виділити окремі новели («Город», «Хата», «Смерть братів», «Смерть баби», «Повінь», «Сінокіс», «Коні», «До школи»), ліричні й публіцистичні відступи. Але твір є цілісним: це суцільний потік думок, спогадів, що напливають одні на одні, та зображення умов, у яких формувався світогляд майбутнього митця (побут, оточення). Особливості композиції «Зачарованої Десни» зумовлені ще й жанром твору—- кіноповість. Звідси й фрагментарність, швидка зміна «кадрів», планів, яка не впливає на цілісне сприйняття ліричної, сповненої тонкого гумору авторської сповіді. Сам О. Довженко як кіносценарист уважав, що сценарій (а кіноповість «Зачарована Десна» є одночасно сценарієм до однойменного фільму) треба писати двома руками: в одній тримати маленький тонкий пензлик для виписування дрібних деталей, а в другій — великий пензель створення описів стокілометрових обширів, пристрастей, масових сцен.
Проблематика «Зачарована Десна»: сенсу людського буття; гармонії людини і природи; формування особистості; освіти; любові до рідної землі; поваги до батьків; любові до людей. Примітки: «Зачарована Десна» — автобіографічний твір, спогади письменника про дитинство, перші кроки пізнання життя, про «перші радощі, і вболівання, і чари перших захоплень дитячих...», про діда Семена і прадіда Тараса, прабабу, матір і батька, коваля діда Захарка, дядька Самійла — неперевершеного косаря. Спогади ці час од часу переростають в авторські роздуми —- про «тяжкі кайдани неписьменності й несвободи», інші лиха та страждання людей праці й разом з тим — багатство їхніх душ, внутрішню культуру думок і почуттів, їхній смак, їхню вроджену готовність до «найвищого і тонкого».
У кіноповісті О. Довженко поетично формулює творче кредо митця: «Митці покликані народом для того, щоб показувати світові насамперед, що життя прекрасне... Бачити зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах». «Зачарована Десна» є лебединою піснею автора.
Клас. 5
Розробка уроку літератури рідного краю
Тема. Література рідного краю. Антоніна Царук « Як Петрик
стежину пас»
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом нашої
землячки Антоніни Царук, прочитати оповідання « Як Петрик стежину пас»;
розвивати навики аналізу прозового твору, творчі здібності учнів; виховувати
повагу до творчості письменників рідного краю.
Обладнання: портрет А. Царук, презентація до уроку.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Охарактеризуйте свій настрій , що
повен панувати на уроці трьома дієсловами.
Читати, вивчати,
радіти…
Інтерактивна вправа «Очікування»
Учні на аркушах у формі пелюстки пишуть свої очікування, які зачитають в
кінці уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Проблемні запитання
Що таке оповідання?
( невеликий за розміром
розповідний художній твір про одну або кілька подій з життя людини);
Хто такий оповідач?
( особа, вигадана автором, від
імені якої в художньому творі автор оповідає про події та людей).
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
4.Виклад нового матеріалу.
Вступне слово вчителя. Під музику А.
Вівальді
Живу отут, а
серце ще отам…
У Празі милій,
мабуть, не забуду
Шкільний
переполох і тарарам –
Тополі, Бешка,
вулиця і люди…
Душа – жердина,
а на ній як птиці
Якісь думки,
проблеми і роки.
А Прага рідна
все щоночі сниться
Цей сон
триватиме віки, віки, віки…
Не вирву з серця
той бузок пахучий,
такий тендітний, сивий, наче дим,
Кохання перше,
місяць, чорні кручі,
І ти щаслива поряд з ним…
Все там – живе
якесь, не вмре, мабуть, ніколи,
Не спопелиться
часом, не згорить…
Закрию очі –
знову йду до школи,
У празькі ночі,
де любов зорить…
1.Запитання:
- про що
ця поезія?
- які
емоції переповнюють вас, коли ви думаєте про своє село?
- що ви
можете сказати про своє дитинство?
2.Будуємо асоціативний ряд
Дитинство – мама, батько, село, ставок, іграшки, велосипед…
3. Сьогодні ми ознайомимося із творчістю нашої землячки , письменниці,
члена обласного літературного об'єднання
« Степ» Антоніни Царук.
4. Повідомлення учнів про А. Царук.
Царук Антоніна Петрівна народилася 9 травня 1971 року в смт
Компаніїці Кіровоградської області. Після закінчення філологічного факультету
Кіровоградського державного педагогічного інституту імені О. С. Пушкіна працює
викладачем У Кіровоградському національному технічному університеті. Автор
збірок віршів для дітей:
-
« Онучечка-чомучечка» (2006);
-
« Відважне Мишеня» ( 2007);
-
« Гостював у Літа Дощик» (2007);
-
« Майже вчений» ( 2008);
-
П’єси-казки « Земля Світлячків»(2008).
-
Член обласного літературного об'єднання
« Степ».
5. Ознайомлення із твором « Як Петрик стежину пас».
-
колективне читання вголос.
6. Робота з текстом:
- Як ви уявляєте собі рослину –
Петрів-батіг?
- В які часи відбуваються події у
творі?
- Як ділилися пори року для
Петрика?
- Скільки Петрикові було років?
- Що це за «лежача пора»?
- Що сказав дідусь, коли хлопчик
просився в помічники?
- Як Петрик мріяв пасти стежку? ( зачитати).
- Як звали діда? ( уявіть діда і опишіть словами).
- Коли легше пасти стежину?
- Що сталося, коли прийшла весна?
- Як називалася річка в
оповіданні?
- Хто полюбляв стоєм вештатися
туди-сюди?
- Як виросла стежка? ( зачитати уривок).
- Що говорили джміль і блакитні
квіти хлопчикові?
- А де народилася стежка?
7.Прийом « Якби я був художником»
( малюємо словами місце народження стежки).
8.Підберіть риму до слів:
« стежка» - сережка, Бешка, Олежка…
« поле» - доли, доле, море…
«летить» - зорить, біжить, горить…
« квіти» - діти, летіти, вміти…
9.Складіть віршик за початком:
Біжить стежечка у поле…
(понад
ставом у гаї.
Роздивляється
на доли,
То на
ніженьки свої…)
У. Закріплення вивченого матеріалу.
Тести:
1.Де народилася Антоніна Царук:
А. Олександрівка;
Б. Компаніївка;
В. Кіровоград.
2. Ця талановита жінка пише:
А. Романи;
Б. Вірші і казки для дітей;
В. Повісті і нариси.
3. « Від першої трави і до першого снігу бігав Петрик…»:
А. Босоніж;
Б. Наввипередки;
В. Швидко і спритно.
4.Лежачою порою для Петрика була:
А. Пізня осінь і початок зими;
Б. Пізня осінь;
В. Початок зими.
5.Діда звали:
А. Петро;
Б. Іван;
В. Гаврило.
6.Яка стежка найкоротша?
А. Від двору до школи;
Б. Від порогу до криниці;
В. Від порогу до клуні.
7. Яка річка згадується у творі:
А. Південний Буг;
Б. Бешка;
В. Дніпро.
8. За ким втомлювався стежити
Петрик?
А. За червоними солдатиками;
Б. за сонцем;
В. За снігом.
9. З ким розмовляв Петрик у полі:
А. Із джмелем;
Б. Із малиновими квітками;
В. Із польовим горошком.
10. Що запитали голубі квітки:
А. А чий ти будеш?
Б. Куди ти йдеш?
В. Що ти тут робиш?
11. То де ж народилася стежка?
А. Біля Петриковиної домівки?
Б. У полі;
В. У садку.
12. Що вчить нас цей твір?
А.. Любити свій рідний край;
Б. Берегти своє дитинство;
В. Любити і шанувати ту стежечку,
що йде від батьківського порогу.
6. Підсумки уроку. Оцінювання знань учнів. Рефлексія.
Рефлексія
-
Чи справдились ваші очікування?
«Незакінчене речення»
Продовжити думку : «Сьогодні на
уроці я почув, побачив, зрозумів…»
Вчитель. Бережіть своє дитинство, бо це те неповторне, що у вас є
найцінніше. Дай, Боже, що ніколи не зітерлися ваші поріжки і стежки додому, щоб
вас завжди чекали батьки.
Щоб з вами ніколи не сталося
того, що описується у цьому вірші.
Прийшла до
двору…
А його нема…
Лише одвірок
Стогне сивим дідом…
І тиша злісна і
така німа,
За мною йде
і стелить
мертвим слідом…
Нема хатини,
Тільки тінь
стоїть
І дорікає,
Б'є мене у
груди…
« А що, дівчино,
серденько болить,
чи не заїли тебе
злії люди?.
Як ти могла
залишити гніздо,
Розбить його
зневірою у Бога?»
Десь, мов
розхристане поскрипує відро
І вже немає
теплого порогу…
Прийшла до двору
В сиві вишняки…
Нема його… Аж серце закричало…
А враз постали
мама і роки,
Оті які хатину
зруйнували…
Ні. Не хатину,
вони мене вбили –
А кажуть час
лікує ще й калік,
Із зарослів
стирчать старезні вила,
Немов у душу
встромлені навік…
7. Домашнє завдання.
Написати вірш, оповідання, нарис про своє дитинство. Створити малюнок « Моє
дитинство»
Немає коментарів:
Дописати коментар