Українська література

Українська література

Контрольні та самостійні роботи з української літератури


Конрольна робота 5 клас. Вступ. Міфи, легенди, перекази українців. Народні казки
Контрольна робота. 5 клас. Тарас Шевченко, Павло Тичина, Євген Гуцало
Контрольна робота. 5 клас.
Контрольна робота.5 клас
Контрольна робота.5 клас.
Контрольна робота 5 клас. Світ фантазії та мудрості. Історичне минуле нашого народу
Контрольна робота.5 клас.
Самостійна робота 5 клас. Міфи і легенди українців
Самостійна робота 5 клас. Літописні оповіді
Самостійна робота. 5 клас. Казка "Про правду і кривду"
Самостійна робота. 5 клас. Прислів'я, приказки
Презентація до уроку літератури рідного краю " Поети із мого життя..." (  Олександрівщина)
https://naurok.com.ua/prezentaciya-poeti-z-mogo-zhittya-do-urokiv-literaturi-ridnogo-krayu-182859.html

https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-maysternist-psihologichnogo-analizu-vnutrishnogo-svitu-lyudini-v-etyudi-m-kocyubinskogo-cvit-yabluni-do-uroku-ukra-nsko-literaturi-v-10-klasi-139202.html

Презентація до уроку української літератури " Захар Беркут"
https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-zahar-berkut-do-uroku-ukra-nsko-literaturi-v-7-klasi-140011.html

Літературні диктанти
за творчістю Олександра Довженка
11 клас
Підготувала вчитель
  української мови і літератури
Красносільської ЗШ І-ІІІ ступенів
  КЗ « Красносільське НВО»
УЛЬЯНИЧ  В.Б.


Літературний диктант за кіноповістю
« Україна в огні»
1.     В якому селі народився Олександр Довженко? ( Село В'юнище ).
2.     Як називається пісня, яку співає родина на початку кіноповісті
« Україна в огні» і в кінці? (Пісня «Ой піду я до роду гу­ляти» ).
3.     Прізвище родини, про яку розповідається у творі? ( Запорожці).
4.     Про кого йдеться: « Вона не була звичайною дівчиною . Вона була красива і чепурна. Бувало, після роботи, вечорами, вона,як птиця так співала на усе село, що і не снилося ні одній припудреній артистці з орденами»? ( Олеся).
5.     Коханий Олесі у кіноповісті. ( Василь Кравченко).
6.     Село, в якому відбуваються події. ( Тополівка).
7.     Кому належить опис: « був він добрий кремезний юнак, одежа вся в пилу і поті. Здорові темні руки, патьоки на шиї і скронях, і зморшки на чолі також не по літах…» ( Василь).
8.     Чим пахла Олеся? ( Любистком).
9.     Скільки братів у Олесі? ( 5).
10.                       Які зміни відбулися у зовнішності Олесі в кінці твору?( Вона посивіла).
11.                       Звідки родом був Василь? ( З Кам'янця – Подільського).
12.                       Що пообіцяв Василь Олесі? (Що ніколи її не забуде і повернеться до Олесі).

ПАСПОРТ ТВОРУ
 Рід літератури «Україна в огні»: епос. Жанр «Україна в огні»: кіноповість.
Тема «Україна в огні»: зображення трагічної долі українського народу, що опинився між вогнями двох систем — фашистської та радянської. Ідея «Україна в огні»: утвердження незламності, сили й непохитності духу народу, здатність до виз­вольної боротьби і впевненість у перемозі над ворогом.
 Герої «Україна в огні»: Лаврін Запорожець; його дружина Тетяна; п’ять синів: прикордонник Роман, артилерист Іван, чорноморець Савка, колгоспники Григорій і Трохим; донька Олеся; пасічник дід Демид; Христя — подруга Олесі; Василь Кравчина — танкіст, коханий Олесі; старий полковник німецької розвідки Ернст фон Крауз, його син — лейтенант Людвіг Крауз.
 Композиційно-стильові особливості  «Україна в огні»: сценарій кіноповісті складається із 50-ти епізодів-картин. У творі кілька сюжет­них ліній: доля роду Запорожців та інших учасників бойових дій; лірична лінія Олесі й Василя; лінія Христі Хуторної; учинки ворогів і поведінка Лиманчука. Довженко-письменник не просто веде оповідь про події — він висловлює власне бачення причин поразок, зради, зневіри через ліричні відступи, аналі­тичні роздуми. Головним, наскрізним у кіноповісті є велетенський епічний образ України, сплюндрованої фашистами й більшовиками. Родина Запорожців — це мікромодель України. Пісня «Ой піду я до роду гу­ляти» є своєрідним обрамленням. Її співають Запорожці на початку твору. Вона символізує єдність родини і злагоду в ній, а отже, — єдність українсько­го народу.
Наприкінці твору родина збирається знову. І хоча немає багатьох її представників, є надія, що дерево роду Запорожців не перерветься.

Проблематика «Україна в огні»: виховання молоді; незнання історії; відсутності національної гордості; батьків і дітей; війни і миру; зради; патріотизму; кохання і вірності; війни як загальнонаціональної трагедії.

Примітки: Кіноповість «Україна в огні» — один з найсильніших, найбільш вражаючих творів української літератури про трагедію народу в роки Другої світової вій­ни та впродовж усієї своєї історії.


Літературний диктант
за кіноповістю « Зачарована Десна»
1.Чому діти боялися лазити у кущі смородини і бузини? ( Бо там було темно і діти боялися гадюки).
2. На кого був схожий дід? ( На Бога).
3. Як звали діда? ( дід Семен).
4. Чому мати ненавиділа діда? ( Бо вважала його чорнокнижником; за читання Псалтиря).
5. Що дід любив більш за все на світі? ( Сонце).
6. Який овоч любив малий Сашко? ( Моркву).
7. « Вона була малесенька й така прудка, і очі мала такі видющі й гострі, що сховатись од неї не могло ніщо в світі…» ( Баба Марусина).
8. Професія діда Захарка ( Коваль).
9.Яка музика була наймиліша Сашкові? ( Клепання коси).
10. « Бачив я багато гарних людей, але такого, як батько не бачив. Одне, що в батька було некрасиве…» (Одяг).
11.Чому в давнину жінки не купались в Десні? ( Боялися змити здоров'я водою).
12.  « Благословенна будь, моя дівице незаймана, що згадуючи тебе вже много літ, я завжди добрішав. Так багато дала ти мені подарунків на все життя. До кого звертається автор? ( До Десни).


ПАСПОРТ ТВОРУ

Рід літератури «Зачарована Десна»: епос.
Жанр «Зачарована Десна»: кіноповість («автобіографічне кінооповідання»),
 Тема «Зачарована Десна»: спогади письменника про своє дитинство, про кровний зв’язок з народом і рідною землею.
 Ідея «Зачарована Десна»: з’ясування основних факторів формування людської особистості, духовного джерела справжнього таланту, ролі праці в житті людини, оспівування краси природи, рідного краю, людей праці.
 Герої «Зачарована Десна»: малий Сашко (у новелах) і Олександр Довженко (в авторських відступах); мати Одарка Єрмолаївна, батько Петро Семенович, дід Семен, прабаба Марусина. особливість повісті в тому, що в ній оповідачем є сам автор, який виступає у двох іпостасях: як автор — зрілий митець Олександр Довженко — і як герой твору — маленький Сашко.
Сюжету як такого немає. Натомість є певна дво- плановість: основна сюжетна лінія — це новели про дитинство Сашка (його враження, захоплення довкіллям); другий план — ліричні відступи зрілого майстра (філософське осмислення художньої творчості, краси людської праці, природи, людини). Отож розповідь має двоплановий характер: перший план— це своєрідне поетичне відтворення світу у свідомості дитини; дру­гий — філософські роздуми зрілої людини-митця про сенс людського буття, роль дитинства у формуванні особистості.

Композиційно-стильові особливості «Зачарована Десна»: Особливістю кіноповісті «Зачарована Десна» можна вважати відсутність чіт­кого сюжету, однак це не перешкоджає читати твір з неослабною увагою. Для втілення художнього задуму автор звертався до випробуваних часом дже­рел — фольклору і класичної літератури. Письменник запозичує з фольклору принцип «нанизування мотивів, використання ліричних і публіцистичних відступів, традиційних зачинів і закінчень, обрамлення, поетичної антитези і зіставлення, ретардацій» (ретардація — штучне уповільнення дії з метою звернути увагу читача на дану подію, епізод, думку).
Композиція кіноповісті «Зачарована Десна» являє собою органічне поєднання ліричних і філософських роздумів літнього Довженка з романтичним, чистим поглядом малого Сашка. У творі можна виділити окремі новели («Город», «Хата», «Смерть братів», «Смерть баби», «Повінь», «Сінокіс», «Коні», «До школи»), ліричні й публіци­стичні відступи. Але твір є цілісним: це суцільний потік думок, спогадів, що напливають одні на одні, та зображення умов, у яких формувався світогляд майбутнього митця (побут, оточення). Особливості композиції «Зачарованої Десни» зумовлені ще й жанром тво­ру—- кіноповість. Звідси й фрагментарність, швидка зміна «кадрів», планів, яка не впливає на цілісне сприйняття ліричної, сповненої тонкого гумору ав­торської сповіді. Сам О. Довженко як кіносценарист уважав, що сценарій (а кіноповість «Зачарована Десна» є одночасно сценарієм до однойменного фільму) треба писати двома руками: в одній тримати маленький тонкий пенз­лик для виписування дрібних деталей, а в другій — великий пензель створен­ня описів стокілометрових обширів, пристрастей, масових сцен.
 Для стилю «Зачарованої Десни», на думку багатьох критиків, характерне по­єднання лірико-романтичного оповідального тону, публіцистичного пафосу, побутово-ліричної оповіді, іронічно-сатиричних моментів.
 Проблематика «Зачарована Десна»: сенсу людського буття; гармонії людини і природи; формування особистості; освіти; любові до рідної землі; поваги до батьків; любові до людей. Примітки: «Зачарована Десна» — автобіографічний твір, спогади письменника про ди­тинство, перші кроки пізнання життя, про «перші радощі, і вболівання, і чари перших захоплень дитячих...», про діда Семена і прадіда Тараса, прабабу, ма­тір і батька, коваля діда Захарка, дядька Самійла — неперевершеного косаря. Спогади ці час од часу переростають в авторські роздуми —- про «тяжкі кай­дани неписьменності й несвободи», інші лиха та страждання людей праці й разом з тим — багатство їхніх душ, внутрішню культуру думок і почуттів, їхній смак, їхню вроджену готовність до «найвищого і тонкого».
У кіноповісті О. Довженко поетично формулює творче кредо митця: «Митці покликані народом для того, щоб показувати світові насамперед, що життя прекрасне... Бачити зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах». «Зачарована Десна» є лебединою піснею автора.

Клас.
Розробка уроку літератури рідного краю
Тема. Література рідного краю. Антоніна Царук « Як Петрик стежину пас»
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом нашої землячки Антоніни Царук, прочитати оповідання « Як Петрик стежину пас»; розвивати навики аналізу прозового твору, творчі здібності учнів; виховувати повагу до творчості письменників рідного краю.


Обладнання: портрет А. Царук, презентація до уроку.

Хід уроку

І. Організаційний момент.
Охарактеризуйте свій настрій , що повен панувати на уроці трьома дієсловами.
Читати, вивчати, радіти…
Інтерактивна вправа «Очікування»
Учні на аркушах у формі пелюстки пишуть свої очікування, які зачитають в кінці уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Проблемні запитання
Що таке оповідання?
( невеликий за розміром розповідний художній твір про одну або кілька подій з життя людини);
Хто такий оповідач?
( особа, вигадана автором, від імені якої в художньому творі автор оповідає про події та людей).
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

4.Виклад нового матеріалу.
Вступне слово вчителя.  Під музику А. Вівальді

Живу отут, а серце ще отам…
У Празі милій, мабуть, не забуду
Шкільний переполох і тарарам –
Тополі, Бешка, вулиця і люди…
Душа – жердина, а на ній як птиці
Якісь думки, проблеми і роки.
А Прага рідна все щоночі сниться
Цей сон триватиме віки, віки, віки…
Не вирву з серця той бузок  пахучий,
 такий тендітний, сивий, наче дим,
Кохання перше, місяць, чорні кручі,
 І ти щаслива поряд з ним…
Все там – живе якесь, не вмре, мабуть, ніколи,
Не спопелиться часом, не згорить…
Закрию очі – знову йду до школи,
У празькі ночі, де любов зорить…
 
1.Запитання:

- про що ця поезія?
- які емоції переповнюють вас, коли ви думаєте про своє село?
- що ви можете сказати про своє дитинство?

2.Будуємо асоціативний ряд

Дитинство – мама, батько, село, ставок, іграшки, велосипед…

3. Сьогодні ми ознайомимося із творчістю нашої землячки , письменниці, члена обласного літературного об'єднання
« Степ» Антоніни Царук.

4. Повідомлення учнів про А. Царук.

Царук Антоніна Петрівна народилася 9 травня 1971 року в смт Компаніїці Кіровоградської області. Після закінчення філологічного факультету Кіровоградського державного педагогічного інституту імені О. С. Пушкіна працює викладачем У Кіровоградському національному технічному університеті. Автор збірок віршів для дітей:
-         « Онучечка-чомучечка» (2006);
-         « Відважне Мишеня» ( 2007);
-         « Гостював у Літа Дощик» (2007);
-         « Майже вчений» ( 2008);
-         П’єси-казки « Земля Світлячків»(2008).
-         Член обласного літературного об'єднання « Степ».
5. Ознайомлення із твором « Як Петрик стежину пас».
- колективне читання вголос.
6. Робота з текстом:
- Як ви уявляєте собі рослину – Петрів-батіг?
- В які часи відбуваються події у творі?
- Як ділилися пори року для Петрика?
- Скільки Петрикові було років?
- Що це за «лежача пора»?
- Що сказав дідусь, коли хлопчик просився в помічники?
- Як Петрик мріяв пасти стежку? ( зачитати).
- Як звали діда? ( уявіть діда і опишіть словами).
- Коли легше пасти стежину?
- Що сталося, коли прийшла весна?
- Як називалася річка в оповіданні?
- Хто полюбляв стоєм вештатися туди-сюди?
- Як виросла стежка? ( зачитати уривок).
- Що говорили джміль і блакитні квіти хлопчикові?
- А де народилася стежка?
7.Прийом « Якби я був художником»
( малюємо словами  місце народження стежки).

8.Підберіть риму до слів:
 « стежка» - сережка, Бешка, Олежка…
« поле» - доли, доле, море…
«летить» - зорить, біжить, горить…
« квіти» - діти, летіти, вміти…

9.Складіть віршик за початком:

Біжить стежечка у поле…
(понад ставом у гаї.
Роздивляється на доли,
То на ніженьки свої…)

У. Закріплення вивченого матеріалу.
Тести:
1.Де народилася Антоніна Царук:
А. Олександрівка;
Б. Компаніївка;
В. Кіровоград.
2. Ця талановита жінка пише:
А. Романи;
Б. Вірші і казки для дітей;
В. Повісті і нариси.
3. « Від першої трави і до першого снігу бігав Петрик…»:
А. Босоніж;
Б. Наввипередки;
В. Швидко і спритно.
4.Лежачою порою для Петрика була:
А. Пізня осінь і початок зими;
Б. Пізня осінь;
В. Початок зими.
5.Діда звали:
А. Петро;
Б. Іван;
В. Гаврило.
6.Яка стежка найкоротша?
А. Від двору до школи;
Б. Від порогу до криниці;
В. Від порогу до клуні.
7. Яка річка згадується у творі:
А. Південний Буг;
Б. Бешка;
В. Дніпро.
8. За ким втомлювався стежити Петрик?
А. За червоними солдатиками;
Б. за сонцем;
В. За снігом.
9. З ким розмовляв Петрик у полі:
А. Із джмелем;
Б. Із малиновими квітками;
В. Із польовим горошком.
10. Що запитали голубі квітки:
А. А чий ти будеш?
Б. Куди ти йдеш?
В. Що ти тут робиш?
11. То де ж народилася стежка?
А. Біля Петриковиної домівки?
Б. У полі;
В. У садку.
12. Що вчить нас цей твір?
А.. Любити свій рідний край;
Б. Берегти своє дитинство;
В. Любити і шанувати ту стежечку, що йде від батьківського порогу.

6. Підсумки уроку. Оцінювання знань учнів. Рефлексія.
Рефлексія
- Чи справдились ваші очікування?

«Незакінчене речення»
                Продовжити думку : «Сьогодні на уроці я почув, побачив, зрозумів…»


Вчитель. Бережіть своє дитинство, бо це те неповторне, що у вас є найцінніше. Дай, Боже, що ніколи не зітерлися ваші поріжки і стежки додому, щоб вас завжди чекали батьки.
Щоб з вами ніколи не сталося того, що описується у цьому вірші.

Прийшла до двору…
А його нема…
Лише одвірок
 Стогне сивим дідом…
І тиша злісна і така німа,
За мною йде
і стелить мертвим слідом…
Нема хатини,
Тільки тінь стоїть
І дорікає,
Б'є мене у груди…
« А що, дівчино, серденько болить,
чи не заїли тебе злії люди?.
Як ти могла залишити гніздо,
Розбить його зневірою у Бога?»
Десь, мов розхристане поскрипує відро
І вже немає теплого порогу…
Прийшла до двору
В сиві вишняки…
Нема його…  Аж серце закричало…
А враз постали мама і роки,
Оті які хатину зруйнували…
Ні. Не хатину, вони мене вбили –
А кажуть час лікує ще й калік,
Із зарослів стирчать старезні вила,
Немов у душу встромлені навік…


7. Домашнє завдання.

Написати вірш, оповідання, нарис про своє дитинство. Створити малюнок « Моє дитинство»



Немає коментарів:

Дописати коментар

Головна сторінка

Пишаюся і продовжую працювати  з учнем! 🏆 Захист науково-дослідницької роботи МАН ( І етап) День волонтера Наші нагороди Радіодиктант єднос...